Dış Lastik Türleri

Lastik Türleri

Bizi yola veya zemine bağlayan lastiklerimiz, sürüşümüzün konfor ve güvenliği açısından çok önemlidir. Her bisiklet tipinin ( yol, mtb, şehir, ) farklı yanak kalınlık ve desenlerinde lastikleri vardır. Lastiğin çok iyi yol tutması ve delinmelere karşı korumasının olması gerekir.

Öncelikle bizim kullandığımız lastikler 2 çeşittir. Jantın yanaklarına bir tel vasıtası ile tutunan telli lastiklerin yanında, katlanır lastikler de vardır.

Bir diğer çeşitlendirmemiz de jant yanak yapısına göredir.

  1. Clincher; bunlar klasik lastiklerdir. Hepimizin kullandığı iç lastikli dış lastikleri ifade etmektedir. Piyasa da sıkça rastlanılan eski tip lastiklerdir. Ağır ve güvenlidirler. Teker patlarsa sökülür, iç lastik tamir edilir ve tekrar takılarak yola devam edilir. Jantları genellikle ucuzdur. İç lastiklerde presta ( dar ) ve Schradder ( geniş ) olmak üzere 2 tipi vardır. Yama, yapıştırıcı ve levye mutlaka yanınızda olması gerekir. Market bisikleti olarak tabir ettiğimiz ucuz bisikletlerin lastikleri genellikle bu tiptedir. Bir bisiklete fazla para veriyorsak karşılığını da bu şekilde vermektedirler.
  2. Tubeless; İç lastikleri olmayan tekerlerdir. Son zamanlarda sıkça kaliteli markaların stok olarak bisikletlerine taktıkları “tubeless ready”  jantlar bu lastikleri ifade etmektedir. Bu tip lastikler iç lastik içermedikleri için hem daha hafiflerdir, hemde içerdikleri sıvılar sebebi ile patlamaya karşı daha dayanıklılardır. Ufak delinmelerde içerdikleri sıvılar ile kendi kendine tamir olmaktadırlar. İlk takılma esnasında çok kuvvetli bir hava basıncı ile şişirilmesi gerekmektedir. Bu sebeple patlarsa yolda kalırsınız. Yanınızda clincher a çevirmek için bir iç lastik taşımanız gereklidir.
  3. Tubular; Bunu bir iç lastik olarak düşünebilirsiniz. Jant üzerinde ki özel yüzeyine yapışarak fonksiyonlarını yerine getirirler. Oldukça hafif lastiklerdir. Bir gece önceden janta yapıştırılması, patladığı zaman jant ile birlikte değiştirilmesi ( hızlı tamirat ) sonrasında yola devam edilmesi mümkündür. Profesyonel yarışlarda kullanılması mümkündür. Tur için uygun lastikler değillerdir.

Bu lastik tiplerinden her yerde bulunması, ucuz olması, tamiratının kolay ve her yerde yapılabilmesi, yolda bırakmaması adına Chlincher lastikler biz doğayı kucaklayan bisikletçilerin gözdesi olmaya devam edecek gibi görünmektedir.

Son dönemde hafiflik ve sürtünmeyi azaltmak amacı ile bir bisikletimde tubeless lastiğe geçtim ancak Clincher’in keyif ve sorunsuzluğu hala gözdem…

Uzun kilometreler boyunca, konfor ve işçilikten uzak durarak, teker tamiratı ile zaman harcamak istemeyen bisikletçilerin yeni gözdesi, Zırhlı lastikler olmuştur. Bu konuda başı çeken elbette ki Schwalbe markasıdır. Bunun yanında CST, Rubena, Maxxis, markaları başı çekmektedir.

Turcuların hayallerini süsleyen ve uzun ömrünün sonunda yenisi ile değiştirdikleri Schwalbe Maraton Plus markasının üzerine lastik tanımam. Sert ve ağır derisi ile sizi yıllarca patlaklara karşı korumaktadır. Sırt kısmında ki 1 ile 5 mm arasında ki tabaka ile 7/7 koruma sağlamaktadır.