Vites Sistemleri

Bisikletlerimiz için en önemli ve hassas parçalardır vites sistemleri. Gücümüzü doğru şekilde tekerleklere aktarmak için doğru vitese ihtiyacımız vardır. Piyasa da ana iki vites markası vadır. Shimano ve Sram. Shimano Japon menşeli iken Sram bu işin Amerikan ayağıdır.

Aşağıda setlerin kalite sıralamasını veriyorum.

Burada MTB olarak listelediğimiz modeller Tur bisikletlerinde de ve hibrit bisikletlerde de kullanılmaktadır. Son zamandalarda, Gravel, Cyclocross, DH gibi bir çok model bisiklet piyasaya çıkmış olup bu kesin ayrımı tamamen alt üst etmiştir. Bu tip bisikletleri buraya tıklayarak detaylı olarak inceleyebilirsiniz.

Oto pazarına gidip otomobil alacağınız zaman, nasıl ki marka ve kalite farklılıkları varsa burada da model ve kalite farklılıkları vardır. Bu işin ustalarına sorduğunuz zaman hepsinin farklı bir amacı olduğu söylensede yıllar içinde kullandığımız modeller bize kalitenin farklını söylemiştir.

Genelde AVM, beyaz eşyacı gibi dükkanlardan aldığımız bisikletlerimizde çok ucuzsa Altus, biraz düzgün ise ( bisiklet mağazaları ) Altus ve Acera marka vites sistemlerini görmekteyiz. Bu modellerde Ruble ( arka dişli ) nerede ise 10-12 dişli görmeyiz, maksimum 8 dişli konur. Çünki maliyetin düşük olması gerekir. Dişli sayısı arttıkça aktarıcının bacak boyunun da uzaması gerekir. Kullanılan malzeme kaliteside yükseltilmelidir. 12 dişli li bir ruble aktarıcısının genelde 26″ jantta yere sürtme ihtimali yüksektir. Ekonomik tercihler firmaları bu düşük kalite modellere yöneltmektedir.

Shimano markası için konuşuyorum, normal şartlar altında pedala güç uygularken vites değiştirmememiz gerekir. Aksi halde aktarıcıyı kırabiliriz, ancak SLX den sonra özellikle XT setlerde rampa yukarı ayakta sürerken bile vites artırıp azaltabilirsiniz. Arka aktarıcı bu negatif enerjiyi engelleyecek kalitede olduğu için sorun yaşamazsınız. En yakın kaliteli DEORE sette bunu yaptığınızda bir süre sonra arka aktarıcıyı kucağınıza alıp eve yürüyerek dönebilirsiniz. Engebeli bir arazide gezerken vites değiştirmeye kalktığınızda zinciriniz bollaştı ise Deore altı setlerde zinciriniz dişliden çıkar, ancak Deore ve üzeri setlerde böyle bir sorunla karşılaşmazsınız. Deore altı setlerde normal kullanımda bir süre sonra vites ayarınız bozulup zinciriniz atarken diğer üst setlerde böyle bir konu mevzu bahis değildir.